Čo o vrtuľníkoch-helikoptérach možno neviete.
AUTOROTÁCIA
Vedeli ste, že helikoptéra dokáže pristáť bez motora ? Aj ked sa ako už iste tušíte nejedná o jednoduchý manéver. Mali by ho však zvládnuť všetci piloti helikoptér (vrtuľníkov) a učia sa ho už v leteckej škole. Spomínaný spôsob núdzového pristátia bez pohonu hlavného rotora motorom sa volá „autorotácia“. Avšak ako všetci vieme, opakovanie matka múdrosti, a kedže nie všetci piloti pokladajú za dôležité precvičovať si autorotáciu, predsa len sa vážne nehody helikoptér (vrtuľníkov) nájdu. Môžeme hovoriť o veľkom šťastí, že piloti, ktorí lietajú pre nás sú skúsení špecialosti a zvládnutie autorotácie je pre nich samozrejmosťou, dokonca sa nebojím povedať, že ich baví. Osobne som si vyskúšal niekoľkokrát autorotáciu na rôznych vrtuľníkoch (helikoptérach) v podaní jedného zo spomínaných „profíkov“ a musím povedať, že ak by som nevedel, čo sa robí, vôbec by mi to nepripadalo zvlášť nezvyklé. Kedže som ale dopredu vedel, že pristávame bez motora, logicky som sa pocitu strachu zbavil až ked pilot znovu pripojil spojku do záberu J. Autorotácia je teda nevyhnutný manéver, ktorý by mal zvládnuť každý pilot vrtulľníku.
VISENIE
Každý, koho fascinujú vrtuľníky určite s obľubou pozoruje visenie helikoptéry, pretože práve kolmým štartom, kolmým pristátím a visením sa helikoptéry diametrálne odlišujú od ostatných lietajúcich strojov. Málokto však vie, že práve režim visenia je jeden z najhorších režimov pre vrtuľník, nakoľko pri visení väčšina vrtuľníkov potrebuje 100% svojho výkonu. Paradoxne dopredný let je pre vrtuľník omnoho jednoduchší a menej zaťažujúci. Pri visení vplýva na vrtuľník celý rad faktorov a podobné zákonitosti sa vzťahujú tiež na kolmý štart